Budowa połączenia kolejowego do Myślenic zapisana w programie „Kolej Plus”

Jastrzębie-Zdrój, Myślenice, Sokołów Podlaski, Żnin, Turek, Śrem – to m.in. mieszkańcy tych miast uzyskają dostęp do połączeń kolejowych. Premier Mateusz Morawiecki i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk ogłosili rządowy Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury kolejowej, tzw. Program „Kolej Plus”.

O potrzebie budowy nowej linii kolejowej, od ponad roku, mówi i zabiega o tą inwestycję poseł Jarosław Szlachetka, który dzisiaj na myślenickim rynku potwierdził wpisanie inwestycji jako jednej z dwudziestu przewidzianych do realizacji w ramach programu Kolej Plus.

– Dla Myślenic to dobra i historyczna wiadomość: powstanie długo wyczekiwane połączenie kolejowe z Krakowem. Połączenie, o którym mówiono od ponad stu lat. To prezent dla Myślenic na stulecie odzyskania niepodległości – mówił poseł.
– Rząd Prawa i Sprawiedliwości wsłuchał się w apele mieszkańców Myślenic i całego powiatu. Myślenice będą mogły zyskać dodatkowy impuls rozwojowy – podkreślał Jarosław Szlachetka.

Obecny na briefingu prasowym szef gabinetu ministra infrastruktury Łukasz Smółka zauważył, że dzisiejsza decyzja oznacza, iż można zaplanować tę długofalową inwestycję i mieć przekonanie, że rząd Prawa i Sprawiedliwości ją zrealizuje.
– Gdyby taka decyzja zapadła 8-10 lat temu, być może dzisiaj jeździlibyśmy już do Krakowa pociągiem, a korki na Zakopiance byłyby mniejsze. Niestety, za rządów PO i PSL tak wielkie inwestycje, zwłaszcza w Małopolsce, nie były brane pod uwagę – mówił Łukasz Smółka.

Program Kolej+ zakłada uzupełnienie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej. Ze względu na ograniczone środki finansowe w ramach np. Regionalnych Programów Operacyjnych w perspektywie finansowej na lata 2014 – 2020, program Kolej+ pozwoli na właściwe planowanie i wsparcie inwestycji mających na celu m.in. usprawnienie komunikacji pasażerskiej na poziomie międzyregionalnym, racjonalne i spójne podejmowanie działań realizujących kierunki rozwoju kraju na poziomie regionalnym w obecnej i kolejnej perspektywie finansowej.

Program Kolej+ zakłada 3 komponenty, tj. inwestycyjny, organizacji przewozów i chroniący infrastrukturę kolejową przed likwidacją.
Zadania zostały podzielone na koszyki:
Koszyk 1: modernizacje istniejących linii, na których prowadzi się ruch pociągów.
Koszyk 2: modernizacje linii o znacznych ograniczeniach w prowadzeniu ruchu pociągów.
Koszyk 3: kompleksowa odbudowa zamkniętych linii.
Koszyk 4: budowa nowych linii.
W ramach tego ostatniego działania, ma zostać skierowana do realizacji budowa nowej linii kolejowej z Krakowa do Myślenic.